Mobiliteit

Steeds meer elektrisch busvervoer. Maar in Salland dan?

De stadsbussen in Maastricht zijn allemaal elektrisch. In Amsterdam rijden ze ook op stroom. Rondom Leeuwarden ook elektrisch. In Groningen en Drenthe is de emissie terug naar nul. Dus vroegen we ons af hoe de stand van zaken in Salland is.

De bussen in Salland worden voornamelijk door Syntus gereden. Dat is een onderdeel van Keolis. We hebben daar gevraagd of er plannen in het verschiet liggen om ook in Overijssel met elektrische bussen te gaan rijden. Maar de afstand met de samenleving lijkt voor Keolis nogal groot. Dit is het antwoord: “Hartelijk dank voor uw interesse in ons verhaal over elektrisch OV. We kunnen u helaas op dit moment niet helpen. Dit heeft te maken met prioriteiten stellen in onze agenda’s. Daar past deze vraag nu niet in.”

1 reactie

Klik hier om een reactie achter te laten

  • De reactie van Keolis is inderdaad wat koeltjes, maar ergens ook weer begrijpelijk. Het busvervoer in Salland is op dit moment namelijk op de markt. Eind 2020 loopt de huidige concessie af en komt er een nieuwe. Elke vervoerder kan nu dus met plannen komen om de komende jaren de bussen te verschonen. In het Programma van Eisen (waarin staat waar vervoerders minimaal aan moeten voldoen) staat dat in ieder geval de stadsdienst Zwolle bij de start van de periode helemaal geëlektrificeerd moet zijn. Verder geldt dat vanaf 2025 er geen nieuwe bussen gekocht meer mogen worden die niet schoon aan de uitlaat zijn. In 2030, wanneer de volgende concessie weer op zijn einde loopt, mag er geen enkele vuile dieselbus meer in het Nederlandse ov rondrijden. Dit zijn landelijke afspraken.