Mobiliteit

PLUS doet mee aan project met eerste elektrische truck met oplegger

Het wil met de producten nog niet zo lukken (te zout en vooral reclame voor ongezonde producten), maar qua verpakking en vervoer nemen supermarkten grote sprongen. Ze verminderen plasticverbruik en gaan steeds groener rijden. Zo is PLUS nu betrokken bij de grootste elektrische vrachtwagen die op de Nederlandse wegen rondrijdt.

Het gaat om een truck die honderd procent elektrisch is en 50 ton 150 kilometer ver kan trekken. Door vrachtwagens op diesel te vervangen voor deze duurzamere variant, wordt er een belangrijke stap gezet in het terugdringen van de CO2- uitstoot. Ook belangrijk: In 2025 krijgt ons land zones waar goederenvervoer geen vuiligheid meer mag uitstoten.

De vrachtwagen, zo lezen we in een persbericht van PLUS  is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De vrachtwagen wordt onder meer voor supermarktdistributie ingezet

Technologisch hoogstandje

Tot op heden waren actie radius en zwaardere vrachtwagens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen van BREYTNER en H.N. Post & Zonen is door EMOSS ontwikkeld en kan vergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker.  Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om regionaal in te zetten.

Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Met deze 50 tons emissie loze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone lucht akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan.”

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten