Circulaire economie Mobiliteit

Overijssel voor heffing vrachtverkeer, maar niet overal

foto: Daimler

Een vrachtwagenheffing dat vrachtverkeer per kilometer laat betalen, om daarmee innovatie en verduurzaming van de transportsector aan te jagen. De provincie Overijssel en de Overijsselse gemeenten steunen dat idee. Het idee is deze heffing op de meeste autosnelwegen en enkele N-wegen in te voeren. In Overijssel is dat volgens het wetsvoorstel op de A1, A28, A35 en N50.

De gemeenten en provincie hebben bij het kabinet bezwaar gemaakt tegen vrachtwagenheffing op de N50 Hattem-Emmeloord en A35 Wierden-Azelo, omdat dit onder andere leidt tot een toename van het vrachtverkeer op provinciale en gemeentelijke wegen door Zwolle, ’s Heerenbroek, Kampen en Almelo, Borne en Hengelo.

Uitwijkend vrachtverkeer naar provinciale en gemeentelijke wegen is nadelig voor de leefbaarheid, luchtkwaliteit, natuur, verkeersveiligheid en regionale economie. De Overijsselse overheden pleiten er daarom voor de inkomsten uit de vrachtwagenheffing ook te gebruiken om negatieve effecten van uitwijkend vrachtverkeer tegen te gaan, bijvoorbeeld aan maatregelen voor verkeersveiligheid of tegen geluidsoverlast.

Op dit moment is het lastig te voorspellen over welke routes uitgeweken wordt en hoe groot die uitwijk dan is. De provincie Overijssel en gemeenten pleiten daarom voor zorgvuldige monitoring van het verkeer op de potentiële uitwijkroutes, zodat bij onwenselijke effecten het netwerk van vrachtwagenheffing of de heffingstarieven snel en adequate aangepast worden.

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten