Energie Mobiliteit

Nieuw woord: Laadpaalkleven

Wie elektrisch rijdt moet met zijn auto aan de laadpaal. En omdat laden lang duurt, blijf je er niet op wachten. Dan zet je ’s avonds je auto aan de lader en ’s morgens rij je er weer mee weg. Handig, maar je bezet daarmee de laadpaal, ook als je accu al lang vol is, en belemmert zo het opladen voor anderen.

Het woord laadpaalkleven is daarmee ontstaan. Als dat een populair woord wordt, gaat het goed met de verkoop van elektrische auto’s šŸ˜‰ maar er is inmiddels ook onderzoek gedaan hoe je dit het best kunt voorkomen. Met prijsprikkels.

Rick Wolbertus, promovendus bij de Hogeschool van Amsterdam en de TU Delft deed samen met Bas Gerzon in opdracht van PitPoint onderzoek. Verreweg de meeste e-rijdens zeggen bereid te zijn als er prijsverschil is wanneer je de auto van de lader haalt als de accu vol is.

Technisch is dat simpel op te lossen. Je kunt de ‘getankte’ elektriciteit bijvoorbeeld duurder maken per uur dat je auto met een volgeladen accu aan de paal staat. RTL had er dit artikel over.