Mobiliteit

Naast fasdfood nu ook fastladen bij McDonalds

Bij elektrisch rijden denken we nog vaak aan ouderwets tanken langs de weg. Maar elektrisch rijden leidt tot een heel ander tankgedrag: even de accu opladen als de auto wat langer stil staat. Dus moet je oplaadplekken hebben waar je wat langer stil staat!

Bij veranderingen gaan we altijd eerst het oude copiëren. Zo lijkt een robot heel vaak op een mens. Internetwinkelen deed je eerst bij je eigen winkel. Kranten gingen eerst digitaal door hun pagina’s als PDF aan te bieden en nu nog zie je maar weinig journalistieke peoducten die internet echt als basis hebben.

Zo gaat dat met tanken ook. Dat je bedenkt om accu’s op te laden op dezelfde plek als waar je benzine tankt. Maar zo werkt dat helemaal niet met elektrisch tanken. Je gaat niet voor zeshonderd kilometer tanken en dan doorrijden tot hij leeg is. Je zet je auto aan het stroom als die voor een wat langere tijd even stil staat. Daarmee heb je geen oplaadpunt langs de weg nodig, maar op plekken waar je wat langer stilstaat. Op de snelweg bij een restaurant bijvoorbeeld. Geen restaurant bij een tankstation, maar een oplaadpunt bij een restaurant. Op vakantiereizen na, rijden we bijna nooit langer dan een accu (400 kilometer tegenwoordig) in een keer leeg. En – buiten die vakantieritten om – heb je na een rit van pak ‘m beet 250 kilometer altijd wel een reden om langer te stoppen. Dat je naar een vergadering rijdt of zo.

Dus is het logisch dat er laadplekken ontstaan bij kantorencomplexen en op industrietterreinen.

McDonands heeft die filosofie ook begrepen. De eerste snellaadpaal bij een McDrive is inmiddels in gebruik genomen. De bedoeling is dat alle Macs in Nederland er een krijgen. Soort van fasttanken dus.