Mobiliteit

Elektrisch (vouw-)fietsen toch anders dan gedacht

@eigen oto

Op zoek naar manieren om de elektrische auto wat minder te gebruiken hebben we bij ’t Natuurlijk Huus twee elektrische vouwfietsen aangeschaft. Net als bij de elektrische auto blijken er voordelen aan te kleven die je pas ervaart als je er mee aan de slag gaat.

Door ‘t Natuurlijk Huus

Wat bij de elektrische Zoë de afgelopen drie jaar is gebleken is vooral dat je af moet van het nadenken over tanken onderweg en ‘slechts’ een bereik van pak ‘ m beet 250 kilometer.
Want de accu laat je eigenlijk nooit op bij een benzinestation en 250 kilometer is een heel eind. De elektrische auto laadt je op bij je eindpunt, op de plek waar de reis naar toegaat. Tot op heden hebben we ervaren dat er altijd een laadpaal in de buurt is. Stel dat je ergens naar toe gaat 150 kilometer verderop, dan ga je daar nooit naar toe voor een kwartiertje. En binnen het uur is jouw accu weer vol genoeg.
Alleen als je op vakantie gaat moet je ergens opladen. Maar wij hebben dat aangepast door of dichter bij te blijven of het openbaar vervoer te nemen. Heerlijk om ergens naar toe te treinen. En als het nog verder gaat, dan is autogebruik op zich de discussie niet meer

De fietsontdekkingen

Voor elektrisch fietsen ontdekten we:
– dat je geen luie fietser hoeft te worden. Daar kun je wel voor kiezen, maar je hebt ook de optie geen of heel weinig ondersteuning te nemen. Je fietst dan met hetzelfde energieverbruik als met een gewone fiets. Een beetje spelen met je ondersteuning kan er voor zorgen dat je nooit meer tegenwind ervaart 😉
– dat de accu heel lang mee gaat als je zelf actief meefietst. Meer dan 100 kilometer is geen enkel probleem gebleken
– dat je veel makkelijker de fiets pakt om even naar het centrum van dorp of stad te fietsen. Dat gaat sneller, je hoeft de auto niet ingewikkeld te parkeren.
– stukjes (vanuit Raalte) naar bijvoorbeeld Zwolle, Deventer of Nijverdal ook veel makkelijker zonder auto deden. Nog niet eens zo zeer omdat we makkelijk bij het station konden komen, maar omdat vanuit huis een fietstocht van 20 a 25 kilometer heel aangenaam is.
– dat een elektrische fiets heel eenvoudig een zwaardere last kan dragen, dus voor de boodschappen heb je dan ook (meestal) geen auto nodig.
– dat het feit dat we een elektrische vouwfiets hebben, de fiets ook heel makkelijk (en zonder extra kosten) mee kan in de trein. Dat maakt je op je eindbestemming ook heel mobiel. Je stapt zo weer op de fiets en gaat naar je eindbestemming, zonder ook dat je parkeergeld moet betalen.
– dat de treinen bijna altijd op tijd rijden. Vertragingen van meer dan tien minuten zijn een hoge uitzondering. Kom daar maar eens op de weg met je auto in die eeuwige files. Zelfs nu coronatijd sta je al weer geregeld vast.

Of de vouwfiets er toe gaat leiden dat we de auto uiteindelijk wegdoen en bijvoorbeeld naar opties als deelrijden (sturen met de buren) gaan zoeken, weten we nog niet. Maar van een tweede auto voor de deur is zeker geen sprake meer vanaf nu. En dat scheelt toch zo 400 euro per maand. Daar heb je een elektrische vouwfiets snel aan terug verdiend.

Mede mogelijk gemaakt door Lacros.nl

De consumentenvond deed onderzoek naar de beste elektrische vouwfiets.

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten