Leefbaarheid

Van ‘t Natuurlijk Huus: leren van de natuur

Met een natuurlijke manier van leven kun je vandaag al beginnen. Maar hoe dan? Agnes Heethaar van ’t Natuurlijk Huus in Raalte is ervaringsdeskundige en geeft iedere week een voorbeeld. Deze week gaat het over leren van de natuur.

Door Agnes Heethaar

Als kind was ik altijd in de natuur te vinden. Komend uit een gezin met negen kinderen, was het heel normaal dat we buiten speelden.  We deden onze ervaringen dus op in de natuur. Daar hoorde ook vallen en opstaan bij. En soms heel pijnlijk in het geval dat we een been tussen de spaken van een wiel kregen bijvoorbeeld.

Ik zie mij nog balanceren op een tuinafrastering of hoog in de krentenboom klimmen om daar de meest rijpe krentjes direct in mijn mond te stoppen. Mij veilig voelen onder een vlierboom, de geuren en kleuren in mijn opnemend. Trots zijn na het plukken van bramen, waar mijn moeder dan overheerlijke jam van maakte. Maar ook buiten slapen in een zelf vervaardigd tentje van dekens die over twee stoelen waren gedrapeerd. En dan midden in de donkere nacht wakker worden en dan met je hoofd buiten de tent liggen, rechtstreeks naar boven kijken naar de stralende sterren en de volle maan. De magie ervaren van de kleurrijke bloemen die in de bermen bloeiden. Of de geur van hooi dat had liggen te drogen in de zomerse zon. De jonge poesjes die werden geboren of de stier die bovenop een koe zat. Dat alles aanschouwde ik als kind, verwonderd over alles wat het leven te bieden heeft.

Op het moment dat ik zelf moeder werd, wilde ik heel graag dat onze kinderen ook zo’n band met de natuur zouden ontwikkelen. Maar ja, wonen in een dorpswijk is iets anders dan opgroeien op het platteland. Ik probeerde de kinderen oog te laten hebben voor alles wat er in de tuin te zien was. De vormen en mooie kleuren en geuren van een bloem. De verschillende mooie insecten die er te vinden waren. Hun prachtige kleuren en vormen benadrukte ik dan. Bij bijen en hommels vertelde ik over hun rol bij het bestuiven en ik liet bij het vruchtbeginsel zien waar de vruchten aan zouden gaan groeien. Ik liet mijn verwondering zien over de rangschikking van de zaadjes bij een doorgesneden tomaat. Ik liet zien dat je van vlierbessen sap kunt maken. En dat door toevoeging van kruiden het tot een weerstandsdrankje gemaakt kan worden ter voorkoming of genezing van verkoudheid en griep. Ik liet zien dat je van verschillende kruiden, bladeren, bloemen en besje thee kunt zetten. Hoe een hazelnoot, een walnoot of kastanje bloeit en groeit. De kinderen liet ik een mierenpad bestuderen. Kikkerdril deden we in een accubak, zodat ze de ontwikkeling tot kikkervisje konden bestuderen. Ik maakte foto’s van de mooiste vlinders en libellen. En elk seizoen was er een tafel met mooie vondsten uit de natuur. Op die manier probeerde ik hen te laten leren over en van de natuur, maar vooral ook veel verwondering en respect te ontwikkelen over de natuur.

Het is mijn volste overtuiging dat de verbinding met de natuur in de jeugd begint. Als kinderen geen idee meer hebben dat aardappels uit de grond komen en melk van een koe die een kalf heeft gekregen, dan is het naar mijn idee niet zo gek dat we niet meer zien hoe dankbaar we de aarde mogen zijn voor alles wat het ons geeft. Het is een belangrijke taak van ouders en leerkrachten om kinderen in contact te laten komen met de natuur. En je zult merken dat het je zelf ook nog heel veel te leren heeft.