Albert Heijn test deze maand in een vestiging in Hoofddorp groente te verkopen die niet in plastic verpakt zit. Daarmee wil AH de plastic verspilling tegengaan, maar ook tegemoet komen aan de ergernis van de klant die al dat plastic als negatief ervaart.
AH benadrukt dat plastic om de groente de houdbaarheid verlengt, maar gaat nu toch de proef aan. Jumbo doet ook een proef in die richting: die lasert een soort barcode in de groente zodat ze bij de kassa wel weten wat je er voor moet betalen.
De grote supermarktketens hebben in de strijd tegen plastic afval vooral ook te maken met hun werkwijze waarbij je niet geholpen wordt bij de groenteafdeling én dat ze groentes buiten hun seizoen willen verkopen. Als je op de markt kijkt is niks in plastic verpakt. Je wordt geholpen door iemand die de groente pakt, weegt en laat betalen. Ook bij de kleine groenteboer – nu vaak een Turks supermarktje – gaat dat zo. Op die plekken kun je meestal ook alleen seizoensgroente kopen. Geen sla in de winter bijvoorbeeld. Wat er dan in de schappen overblijft is een veelheid aan seizoensgroenten die lang houdbaar zijn en dus niet in plastic hoeven.