Venco stopt 150 meer meer suiker dan honing in honingdrop. Smartwater van Coca Cola is gewoon duur water. En in de Cherrytomaatjespasta van de Jumbo zitten geen cherrytomaatjes…
De Voedselwaakhond Foodwatch houdt vanwege dit soort voorbeelden ook dit jaar weer de jaarlijkse wedstrijd voor het meest misleidende voedselproduct.
Dit zijn de acht kandidaten:
- Jumbo Cherrytomaat pastasaus
Koop je Jumbo’s cherrytomaat pastasaus, dan verwacht je pastasaus van de chique cherrytomaat, toch? Niet dus. Lees meer => - Venco Honingdrop
Ons beste recept’, schreeuwt Venco. Wij zien een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel, gelatine en een halve bijenpoot aan honing (0,3%). Lees meer => - AH Zaanse Hoeve plakken kaas
Albert Heijn heeft plakken kaas van slechts 84 kilocalorieën per portie. Maar één plak blijkt anderhalf portie?! Albert Heijn goochelt met calorieën. Lees meer => - Coca-Cola Smartwater
Coca-Cola en gebakken lucht: een goed huwelijk. ‘Inspired by clouds’ met ‘crisp taste’ smartwater is verdampt neergeslagen water, met prijskaartje. Lees meer => - Conimex gembersiroop
‘Volgens Aziatisch recept’ claimt Unilever op haar flesje. Maar er slechts een mespuntje gemberextract in doen, lijkt ons meer een westerse voedingsindustriestreek. Lees meer => - AH Zoete Aardappelpuree
AH praat onterecht met de hete aardappel in de keel bij deze chique zoete aardappelpuree: slechts pakweg een derde (38%) is zoete aardappel. Lees meer => - Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen
Roomboter is vette marketing. Dus krijgt alles ineens ‘roomboter’ voor de naam. Maar doe het er dan wel serieus in, Vomar, met je 0,3%. Lees meer => - Aldi Culinella Olijf
Aldi’s verkoopt ‘Culinella Olijf vloeibaar’ voor bakken en braden. Het blijkt een bak: 3/4 is andere olie zoals palmolie met twee snufjes kleurstof en aroma. Lees meer =>