Supermarkten doen hun uiterste best ons aan het ongezonde voedsel te krijgen. Ze hadden wel beloofd voor gezond voedsel te gaan, maar daar slagen ze niet echt in. Ondermeer omdat ze vooral ongezond voedsel aanprijzen. Bijvoorbeeld in hun reclamefolders en aanbiedingen.
‘Superlijst Gezondheid’ vergelijkt Ekoplaza, Lidl, Dirk, Coop, Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus. Vooral die schuin gedrukten lopen achter. Maar op Ekoplaza na doen die anderen het ook niet al te best. Meer dan vier van de vijf artikel in de folder is ongezond. Bij bijna alle kassa’s proberen ze ons snoep in de maag te splitsen. En het ergste: die supermarkten stellen zich ook helemaal niet ten doen ons gezond aan het eten te krijgen.
Wat we eten en drinken wordt voor een belangrijk deel bepaald door de manier waarop supermarkten hun waar aanbieden. Psychologisch gezien gaan ze daar heel ver in. Eigenlijk is de inrichting van een supermarkt gewoon wetenschap. Kijk hier maar eens. Dus de keus ons ongezond eten en drinken aan te bieden is een keus. En dat terwijl ongezonde voeding na roken de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren is. Charlotte Linnebank die het onderzoek deed: “Het is cruciaal dat mensen beter geholpen worden om gezond te eten. 70 procent van ons dagelijks voedsel komt uit de supermarkt. Supermarkten hebben grote invloed op de keuzes die mensen maken. Die invloed kunnen ze gebruiken om te helpen gezond te eten.” En dat hadden ze ook beloofd te doen in het Preventieakkoord Overgewicht. Desondanks gebruiken vooral AH, Jumbo, Aldi en Plus nog graag kindermarketing en staat er bijvoorbeeld in het schap helemaal geen gezonde keus voor rijst of pasta.