Gezondheid Leefbaarheid

Lokale producten hebben een beter imago

Onder verantwoord consumeren verstaan we vooral het kopen van seizoensgebonden lokale producten dat zo weinig mogelijk verpakt is en als het al verpakt is gerust in een zakje mag zitten dat al gebruikt is.

Dat blijkt uit onderzoek in België. Dat is dus niet een op een gelijk aan Nederland of Salland, maar die kans is wel groot.

Ecologisch en fairtrade vinden mensen minder belangrijk, biologische en ethisch nog weer iets minder. Maar dat we verantwoorder onze boodschappen moeten doen, dat vindt twee van de drie ondervraagden. Of je de wedstrijd wint door in je eentje actie te ondernemen, daar twijfelen we aan, daarom vinden we dat de overheid wel met regels mag ingrijpen. Ook wordt van producenten en distributeurs ‘betere’ producten te leveren zodat het makkelijker wordt voor de consument.

Lokaal doet het goed
Lokale producten hebben een beter imago dan andere producttypes, vooral dankzij de prijs-kwaliteitsverhouding, geloofwaardigheid en veronderstelde impact. Op die drie vlakken hebben biologische producten het meest de perceptie tegen, hoewel ze het best scoren op het vlak van gezondheid en gevarieerd aanbod.

De tevredenheid over lokale producten is ook groter dan bij alle andere productcategorieën. Jongeren zeggen vaker ecologische producten te kopen, ouderen vaker lokale producten en eerlijke producten.

Klik hier voor de samenvatting van onderzoeksrapport

Klik hier voor het volledige rapport