Energie

Ruim 80% van de bedrijven uit Overijssel laat verlichting onnodig aan ‘s nachts

Tachtig procent van de bedrijven in Overijssel heeft na 23.00 uur de lichten nog aan. Overijssel scoort daarmee ten opzichte van de rest van het land slecht. In Brabant is dat bijvoorbeeld maar 51%. Natuur en Milieu Overijssel probeert de nacht wat donkerder te krijgen, energie te besparen en de veiligheid te blijven garanderen.

Nacht van de nacht
De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) hebben in het kader van de Nacht van de Nacht-campagne afgelopen weken ’s nachts 1.327 bedrijven gefotografeerd. In Overijsen zijn in Deventer, Hengelo en Zwolle 157 bedrijven gefotografeerd. De foto’s werden willekeurig gemaakt. Landelijk gezien: Maar liefst 72% van de bedrijven had onnodige verlichting branden. Bij 48% brandde de binnenverlichting, bij 38% de buitenverlichting en 14% van de bedrijven had zowel binnen, als buiten de verlichting branden.

Stroomverspilling
Bedrijven verspillen met onnodige nachtelijke verlichting jaarlijks zo’n 536 miljoen kWh (stroomverbruik van 150.000 huishoudens). De NMF’s adviseren een simpele oplossing. Door sensoren aan te brengen wordt verlichting automatisch gedoofd en springt het aan bij onraad.

Licht aan voelt veiliger
De meest genoemde reden voor bedrijven om de lichten de hele nacht te laten branden, is vanwege “veiligheid, tegen inbraak”. In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensoren (die aangaan bij beweging) een afschrikkende werking hebben. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector, trekt meer de aandacht dan een gebouw, waar continue de verlichting aan staat. (Van Heusden, 2017).

Oproep
De komende weken sturen de NMF’s de bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden. Ook ontvangen deze bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten. Annie van der Plas, directeur van de NMF’s: “Samen met Jacco Vonhof van MKB Nederland dagen we de Nederlandse bedrijven uit om tijdens de Nacht van de Nacht van 24 oktober alle lichten te doven en dat hierna in de nacht te continueren. Het bespaart geld, energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland.” Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen. Uit onderzoek blijkt dat 8 van de 10 Nederlanders wil dat bedrijven de reclameverlichting en aanlichting van de bedrijfspanden ‘s nachts dooft. Door sensoren aan te brengen kunnen bedrijven tevens zorgen voor een goed afschrikwekkend effect op inbrekers. Het idee is om dit onderzoek te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan de bedrijven.

Voeg reactie toe

Klik hier om een reactie achter te laten