Sire vindt ook: ga eens vaker naar een repaircafé

Interessant? Deel het artikel

repaircafe
Waardeer het, repareer het, heet de nieuwe Sire-campagne. Sire is een club van topreclamemakers die af en toe een onderwerp bij de kop pakken om mensen bewust te maken. ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ is zo’n voorbeeld. ‘Waardeer het, repareer het’. moet er ook zo een worden. En dan gaat het over apparatuur die kapot is en dat we weggooien omdat nieuw kopen wel zo makkelijk is.

Honderd euro is voor de helft van de Nederlanders de grens, zegt Sire. Als nieuw honderd euro of meer kost, willen we wel nadenken over repareren. Daaronder gooien we het gewoon weg en kopen nieuw. Ook de helft van de Nederlanders vindt het zonde kapotte producten weg te gooien.

Kleine huishoudelijke apparaten belanden sneller bij het afval. Ruim driekwart van de Nederlanders is er namelijk van overtuigd dat het goedkoper is een nieuw product te kopen dan het te repareren. Zo worden kleding, speelgoed, strijkijzers, koffers en koffiezetapparaten het vaakst direct weggegooid als het ‘kapot’ is. Nederlanders zijn zuiniger op hun fiets, laptop, naaimachine en telefoon.

“Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat. Maar als iets kapot is, is het nog niet waardeloos. Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als zij niet meer goed functioneren. Veel Nederlanders denken pas aan repareren als het € 100 of meer kost om een nieuwe te kopen”, aldus Lucy van der Helm, directeur van SIRE. “Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg, terwijl je deze veel langer kunt gebruiken als je ze repareert.”

Drempels wegnemen
Geld is niet de enige drijfveer bij de keuze om wel of niet te repareren. De top vijf barrières om kapotte spullen al dan niet te repareren is:

  1. Kosten reparatie
  2. Nieuw kopen is goedkoper
  3. Zelf kunnen repareren of laten doen
  4. Levensduur product
  5. Gemak van de reparatie

“We weten dat veel Nederlanders deze barrières zien als zij overwegen producten te repareren”, vertelt prof. dr. ir. Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft. “De campagne van SIRE is er op gericht om een aantal van deze barrières weg te nemen en de motivatie om te repareren te verhogen. Zelf repareren geeft veel voldoening. Mensen zijn trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast is repareren natuurlijk óók goed voor je portemonnee én het milieu. En als je eenmaal iets succesvol hebt gerepareerd, is de kans groter dat je de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt. Dat wil deze campagne stimuleren.”

Repaircafé
In ondermeer Olst en Heino zijn er repaircafé’s, daar kun je apparaten laten repareren door vrijwilligers met twee rechter handen. In winkelstraten kom je hier en daar ook weer kleermakers tegen die een kapot kledingstuk ‘voor weinig’ herstellen. En als je even op internet zoekt kun je ook reparateurs voor witgoed vinden.

Dubbele moraal

De Campagne ‘Waardeer het. Repareer het’ speelt ook in op een dubbele moraal die de Nederlander heeft rondom het onderwerp Repareren. Van der Helm: “Aan de ene kant zegt 79% van de Nederlanders hun spullen eerst te repareren en het zonde te vinden om spullen weg te gooien, maar aan de andere kant gooien we gemiddeld per persoon per jaar alleen al 18 kilo elektrische apparaten, 15 kilo textiel en 16 kilo overige spullen, zoals meubels en speelgoed, weg. Terwijl naar schatting een kwart tot de helft hiervan nog te repareren is. We willen de waarde van onze spullen én de waarde van repareren onder de aandacht te brengen. Daarmee maken we Nederland met z’n allen een beetje mooier. En handiger.”

Over campagne ‘Waardeer het. Repareer het’
Met de campagne wil SIRE mensen laten nadenken over de waarde van hun spullen. Het online platform repareerhet.nl biedt de consument de helpende hand om zelf te gaan repareren, samen te repareren of te laten repareren. De campagne zal overal te zien zijn: TV, radio, online, dagbladen, tijdschriften, bioscoop, outdoor en sociale media.

Word supporter van HierinSalland

HierinSalland is voor, maar ook van Salland. Word supporters en ondersteun ons. Door mee te doen of met een kleine bijdrage.

Interessant? Deel het artikel

Meer over

Blijf op de hoogte

Abonneer je op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Om de twee weken verloten we onder de abonnees om en om een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch en de biologische Supermarkt in het Bos van Kleinlangevelsloo, beiden in Raalte. Bekijk de spelregels.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke week een update van de artikelen op Hier in Salland. Iedere maand verloten we onder de abonnees een pakket uit de biologische boerderijwinkel Overesch in Raalte. Bekijk de spelregels.