Albert Heijn gaat voedselverspilling te lijf door producten goedkoper te maken als de houdbaarheidsdatum nadert. AH gaat dat digitaal doen: ‘dynamisch afprijzen’, dan daalt de prijs vanzelf steeds verder als de houdbaarheidsdatum dichter bij komt: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.
Het is voor AH eerst nog een proef, in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten.
AH plakt nu nog stickers met ‘35% weggooien is zonde korting-sticker’. In de proef gaat dat automatisch en wordt gezocht naar de beste korting op het beste tijdstip. AH hoeft dan minder weg te gooien en de klant kan een slaatje slaan.
Denk niet te makkelijk over die digitale werkwijze. Daar komen serieuze algoritmes aan te pas. Want er zijn zo veel invloeden op ons koopgedrag, maar ook op houdbaarheid.
BioJournaal schrijft: “Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum.”