Greenpeace nomineert vijf producten voor de jaarlijkse Mispaksel-verkiezing. De verkiezing voor de meest onzinnige en onnodige plastic voedselverpakking. Plastic is rotzooi en Greenpeace zoekt daarom de aanval. Anne Wijers, campagneleider plastic bij Greenpeace: het geeft rotzooi op straat, zeedieren stikken erin, draagt bij aan de opwarming van de aarde en heeft mogelijk schadelijke gezondheidseffecten. Toch worden we bij het boodschappen doen nog steeds geconfronteerd met belachelijke hoeveelheden wegwerpplastic. Totaal onnodig. Wij hopen dat de kanshebbers zich achter hun oren krabben en hun verpakkingen aanpassen.’Over de nominatie van de biologische paprika is op de achtergrond wat onenigheid. De paprikaboer zegt dat het om afbreekbare plastic gaat en dat de wet zegt dat als er ook gewone paprika in het schap ligt, dat hij dan verplicht is zijn product in plastic te verpakken. Greenpeace vindt dat onzin.

Stemmen
Stemmen kan tot en met 15 september, via www.mispaksel.nl. Het #Mispaksel met de meeste stemmen ontvangt een plastic wisseltrofee gemaakt door Peter Smith van KLEAN, de kunstenaar die in 2012 het grootste kunstwerk van plastic zwerfafval ter wereld maakte: ‘de Wereld van Zwerfvuil’. Vorig jaar ging de Mispaksel-trofee naar Red Band voor de winegums die elk afzonderlijk in plastic waren verpakt.

De genomineerden zijn (overgenomen van de greenpeace-site):

 

PLUS – SCHAAMBANAAN

Ga je schamen, Plus! Deze fairtrade gele vrienden hebben een natuurlijk jasje, maar worden tóch in plastic verpakt… Hoe krom is dat? It’s bananas!

 

 

AH – COUSCOUS PLASTIC SALADE

Maaltijdsalade of plastic parade? De couscous maaltijdsalade lijkt lekker makkelijk, maar het is een ware worsteling om door al het plastic heen te komen. Kan het wat minder, Albert Heijn?

 

 

JUMBO – PAPRIKANSLOOS

Paprikansloos, deze biologische paprika van Jumbo. Bio is hot, plastic is not. Weg met die plastic verpakking en bevrijd de paprika!

 

NESTLE – PLASTIC LIFE

‘Wild about water’ is de slogan van Nestlé Pure Life Water. Zoveel plastic voor een paar slokken water. Nestlé lijkt eerder wild about plastic! Bovendien, water in een wegwerpflesje is echt zo 2015.

 

 

SMINT – TWOPACK PLASTIC

De menthol breakdown van Smint: twee keer 8 gram ademverfrissers,  uiterst overdreven verpakt in een plastic doosje, folie én een zakje. Niet zo fris!